buy Windows 10 Key microsoftwarestore nahderkring.nl
Переглядiв: 22

Богодухівський районний відділ державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Харківській області.

 

Харківська область,  м. Богодухів, вул. Покровська 5,

т. (05758)-33217, (05758)-34855, bogoduhiv_dvs@ukr.net

 

Актуальні проблеми боротьби з корупцією 
та напрями протидії

На даний час питання корупції є досить актуальним для усіх громадян України, оскільки вона є однією з основних соціальних проблем сучасності.
Можна з впевненістю стверджувати, що корупція як соціальне явище зародилося у людському житті з виникненням владних та грошових взаємовідносин.
Корупція закладена в менталітеті народу з одного боку, а провокує корупцію бюрократія з іншого боку. Полем для зростання корупції є наше «криве законодавство», адже бажання дати відбувається найчастіше через те, що законним способом, виконуючи всі норми закону, діяти неможливо. Бажання взяти — через нечіткість прав і обов’язків, а також відсутність відповідальності за неправомірні рішення.
В деяких випадках добитися свого законного права й не можливо, тому люди і дають хабарі, що б отримати те, на що вони мають і так право. Просто прискорити процес.
Корупція — це протиправна діяльність, яка полягає у використанні службовими особами їх прав і посадових можливостей для особистого збагачення; підкупність і продажність громадських і політичних діячів.
До проявів  корупції може бути схильна будь-яка людина, що володіє   владою над розподілом  певних ресурсів, що не належать їй, на свій розсуд (чиновник, депутат, суддя, співробітник правоохоронних органів, адміністратор, екзаменатор, лікар тощо).
Головним стимулом до корупції є можливість одержання матеріальних благ, послуг, пільг або інших переваг з використанням владних повноважень, а головним стримуючим чинником є ризик викриття і покарання.
Розрізняють такі види корупції як:
Побутова корупція   – пов’язана  з повсякденним життямпересічних громадян  і породжується взаємодією їх з чиновниками при необхідності задовольняти турботи приватного життя — здоров’я, освіту, відпочинок, житло, індивідуальний захист і т.п.
У неї входять різні подарунки від громадян і послуги посадовій особі і членам його сім’ї. До цієї категорії також відноситься кумівство.
Ділова корупція виникає при взаємодії влади і бізнесу і пов’язана з господарською, підприємницькою діяльністю фізичних та юридичних осіб. Вона породжується бажанням однієї сторони отримати будь-які матеріальні блага чи переваги, які в установленому порядку для неї недоступні, і прагненням іншого боку до особистого збагачення за чужий рахунок. Наприклад, у разі господарської суперечки, сторони можуть прагнути заручитися підтримкою судді з метою винесення ухвали в свою користь.Підприємці скаржаться, що їм доводиться стикатися з цілою ордою здирників, і найчастіше ухилитися від вступу в корупційну оборудку їм не вдається.
Корупція верховної влади відноситься до політичного керівництва і верховних судів в демократичних системах. Вона стосується груп, що стоять у влади, недобросовісна поведінка яких полягає в здійсненні політики в своїх інтересах і в збиток інтересам виборців.
Одним з основних шляхів корупційного збагачення для бюрократії, особливо для верховної політичної еліти, є державні витрати, серед яких:
 Інвестиційні проекти багато в чому визначаються рішеннями, які вищі чиновники
приймають на свій розсуд. Крупні інвестиційні проекти (особливо, за участю іноземних корпорацій) часто припускають передачу монопольних прав переможцеві конкурсу, що обіцяє чиновникам особливо великі хабарі.
Державні закупівлі, як правило, припускають вибір об’єктивно кращої пропозиції з
декількох на основі конкурсу, проте іноді чиновник може забезпечити перемогу продавця, що пообіцяв найбільші «комісійні» («відкат») з операції. Для цього обмежується участь в конкурсі, його правила повністю не оголошуються тощо. В результаті закупівлі здійснюються за завищеною ціною.
Позабюджетні рахунки  (пенсійні, дорожні фонди тощо).
В деяких фондах, наприклад, для допомоги інвалідам, доходи можуть значно перевищувати реальні витрати, що стимулює бажання у деяких чиновників привласнити «надлишки». Навпаки, у разі дефіциту чиновники часто вирішують на свій розсуд, кому у результаті дістануться гроші. У деяких країнах, кошти, отримані через іноземну допомогу або від продажу природних ресурсів, прямують до спеціальних фондів, які менш прозорі і гірше контролюються, ніж бюджетні гроші. Через щохвилинні коливання цін на товари, визначити дійсну суму і величину відрахувань до таких фондів непросто, що дозволяє частину грошей перенаправляти в кишені чиновників.
Серед інших областей, найприбутковіших в плані корупції, слід виділити:
·        Податкові пільги
·        Продаж сировинних товарів за цінами нижче ринкових
·        Районування, оскільки воно впливає на вартість землі
·        Видобуток природних ресурсів
·        Продаж державних активів, особливо приватизація державних підприємств
·        Надання монопольного допуску до певного виду комерційної (особливо експортно-імпортної) діяльності
·        Контроль над тіньовою економікою і нелегальним бізнесом (здирство, захист від переслідування, знищення конкурентів тощо)
·        Призначення на відповідальні пости в органах влади
Багато фахівців підкреслюють, що корупція не завжди супроводжується порушенням діючих законів. Навпаки, вона процвітає на прогалинах і недосконалості законодавства, максимально ефективно використовуючи їх.
Розглянемо, наприклад корупцію в судовій системі.
Приведені нижче форми корупції відносяться в першу чергу до суддів, проте у разі
адміністративних правопорушень можуть стосуватися і посадових осіб, уповноважених розглядати відповідні справи органів внутрішніх справ, органів пожежного нагляду, податкових, митних органів тощо).
«Вилки» в законодавстві.  Багато норм дозволяють судді вибирати між м’яким і
жорстким заходами покарання, щоб він міг максимально врахувати ступінь провини, тяжкість правопорушення та інші обставини. При цьому у судді з’являється важіль дії на громадянина, що зробив правопорушення. Чим більша різниця між верхньою і нижньою межами покарання, тим більший хабар буде готовий заплатити громадянин.
Альтернативне адміністративне стягнення. Існують норми права з накладенням
альтернативного адміністративного стягнення, наприклад, штраф або арешт. Від більшості норм-«вилок» їх відрізняє не тільки ширший діапазон покарань (і отже, сильніша мотивація у порушника до дачі хабара), але і те, що правосуддя здійснюють представники виконавчої, а не судової, влади.   При адміністративному провадженні, громадянин, у більшості випадків, залишається наодинці з представником влади. По-друге, навіть найвища міра покарання за адміністративне правопорушення не настільки тяжка для правопорушника, як у кримінальному праві, для того, щоб її диференціювати.
Перекваліфікація складу правопорушення.  Іншим різновидом «вилок» є
дублювання складу правопорушення в різних кодексах. Це відкриває можливості для перекваліфікації скоєного правопорушення в м’якшу категорію (наприклад, з кримінального в адміністративне або цивільне) або навпаки, у важчу категорію. Розмежувати злочини і інші правопорушення часто складно через розмитість формулювань законодавства, і в таких ситуаціях судді (або посадові особи) ухвалюють рішення на свій розсуд, що відкриває можливості для хабарів і здирства.
Таким чином, є підстави вважати, що деякі об’єктивні обставини суттєво впливають на виникнення корупційних проявів в державі.  Серед них слід назвати:
·  Двозначні закони. Просте, недвозначне, лаконічне і зрозуміле законодавство скорочує потреби у великому апараті чиновників і полегшує розуміння законів громадянами.
·  Незнання або нерозуміння законів населенням, що дозволяє посадовим особам довільно перешкоджати здійсненню бюрократичних процедур або завищувати належні виплати.
·    Залежність стандартів і принципів, що лежать в основі роботи бюрократичного апарату, від політики правлячої еліти.
·    Кумівство та політичне заступництво, внаслідок чого формуються особисті стосунки (таємні домовленості), що ослабляють механізми контролю та запобігання корупції.
·    Відсутність єдності в системі виконавчої влади, тобто, регулювання однієї і тієї ж діяльності різними інстанціями.
·    Нерозвинене (слабке) громадянське суспільство, внаслідок чого громадяни не мають достатнього впливу щодо ефективного контролю за діями законодавчої, виконавчої та судової гілок державної влади.
Суспільство повинне усвідомлювати свою власну роль в корупції і свою потенційну роль в боротьбі з цим явищем. Його участь необхідна, тому що існує безліч ролей, які суспільство може відіграти більш ефективно, ніж будь-який інший інститут. Так, наприклад, воно може виконувати контролюючу роль, критикувати і виступати за будь-які зміни, розповсюджувати та оприлюднювати інформацію, а також виступати гарантом того, що особи, які, як і передбачається, діють в його інтересах, є підзвітними.
Будь-які прояви публічності і навіть повідомлення про корупцію через засоби масової інформації були б в якійсь мірі шоковими або хоча б змушували людей замислитись.

 

Начальник  Богодухівського РВ

ДВС ГТУЮ  у Харківській  області                                       Дяченко О.М

Поділіться своїми думками

© 2013 Богодухівська міська рада. Всі права захищені.
Використання матеріалів сайту і автоматизоване копіювання інформації сайту будь-якими програмами без письмового дозволу заборонено.
Создание сайтов студия Art-Lemon.